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Publications.

Together with and within ARENA2036 a lot has already been published

2019

Playing on the Ludic Drive—The Potentials of Meaningful Gamification

 

The contribution of this article to the discourse in media studies is the identification of current trends and future potentials in gamification. Most broadly, it identifies meaningful gamification as a field that could potentially denote a paradigm shift in human-machine-interaction. It therefore critically inquires the potentials of gamification and whether it is a tool that gives back agency to the worker/player and takes away the burdens of labor or whether it is a means that further obscures the boundaries between the pecuniary interests of corporate stakeholders, thus solidifying the role of the worker as a cog in the (virtual) machinery. By working through historical examples that show how various stakeholders exploited man’s ludic drive for their own respective interests, this article eventually arrives at the point where game elements are meaningfully implemented in working environments. Accordingly, a development from mere prestidigitation to actual play shows the pitfalls and potentials of gamification as a means that potentially gives back agency to the very subject the automaton had (seemingly) drowned out before.

Erschienen in: The Journal of Communication and Media Studies 4, no. 2 (2019): 35–43
Autoren: Ackermann, Clemens; Kleinen, Johanna und Hoßfeld, Max

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Offene Fahrzeugplattform für update- und upgradefähige Fahrzeuge

 

Sich diversifizierende, volatile Nutzeranforderungen sowie verkürzte Produkt- und Technologielebenszyklen sind zentrale Herausforderungen an zukünftige Fahrzeug- und Produktionskonzepte. Im Forschungsprojekt FlexCAR des Forschungscampus ARENA2036 wird in Zusammenarbeit von verschiedenen Instituten und Formen untersucht, diesen Anforderungen durch eine Fahrzeugplattform mit vollständig offenen Soft- und Hardware-Schnittstellen zu begegnen. Die technologische Grundlage hierfür stellen sensorintegrierte, vernetzte Bauteile dar – die cyberphysischen Fahrzeugkomponenten.

Erschienen in: ATZ produktion 04/2019 (2019): 10–15
Autoren: Ackermann, Clemens; Füller, Karl-Heinz; Hardt, Maximilian und Hoßfeld, Max

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2018

ARENA2036 – Der Forschungscampus für Arbeit, Mobilität und Produktion der Zukunft

 

Arbeit, Mobilität und die Produktion der Zukunft sind die Kernthemen des Forschungscampus ARENA2036 (Active Research Environment for the Next Generation of Automobiles in 2036). Ausgehend von vier BMBF-geförderten Projekten, arbeiten Forscher aus Wissenschaft und Industrie an mittlerweile über 90 Projekten zu den zentralen ARENA2036-Forschungsbereichen. Partner sind die Universität Stuttgart, außeruniversitäre Forschungseinrichtungen, große sowie kleine und mittelständische Unternehmen.

Erschienen in: wt Werkstattstechnik online 108, no. 3 (2018): 124–31.
Autoren: Böhler, Patrick; Dietz, Thomas; Dittmann, Jörg; Fürderer, Klaus und Hoßfeld, Max

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2017

Smarte Kunststoff-Bauteile für Automotive Innovation und Industrie 4.0

 

Labs Network Industrie 4.0 e. V. (LNI) ist ein Partner der Plattform Industrie 4.0. Der vorwettbewerbliche und gemeinnützige Verein dient kleinen und mittelständischen Unternehmen (KMU) als Dialog-, Kompetenz- und Experimentierplattform. Über Testfelder können Unternehmen Industrie-4.0-Anwendungen risikolos probieren. In einem Anwendungsfall testen Forscher aus Australien und Deutschland nun gemeinsam den Einsatz von Faserverbundwerkstoffen in der Automobilindustrie. Das Projekt wird im Forschungscampus ARENA2036 umgesetzt.

Erschienen in: ZWF Zeitschrift für wirtschaftlichen Fabrikbetrieb 112, no. 7–8 (August 18, 2017): 522–25.
Autoren: Fox, Bronwyn; Robert Bjekovic; Michael Elwert; Peter Middendorf; Florian Ritter; Christian Döbel; Claus-Christian Oetting; Klaus Fürderer; Maximilian Hardt and Dominik Rohrmus

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2016

ARENA2036 – DigitPro: Development of a virtual process chain

 

The demand for a reduction of weight in automotive application is increasing in several research and development projects. The reason for that are the decline of resources, strict laws for emissions and an increased awareness of natural environment. Fiber reinforced plastics (FRP) can be used to decrease the weight of automotive structures as load path directed material distribution is possible. As FRP structures are specifically manufactured for each application the integration of additional functions as for example sensors or heating elements implemented directly into the structure is possible to save secondary weight. Using a virtual process chain the development of complex structures can be optimized.

These topics are focused in the research project DigitPro and LeiFu as part of ARENA2036.

Erschienen in: Bargende M., Reuss HC., Wiedemann J. (eds) 16. Internationales Stuttgarter Symposium. Proceedings. Springer, Wiesbaden
Autoren: Middendorf, Peter; Michaelis, D.; Böhler, Patrick; Dittmann, Jörg und Heieck, Frieder

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